A causa de l'COVID-19, el mercat dels Complements de Moda està patint una de les pitjors crisis de la història, ja que la Moda (Roba, Calçat, Accessoris o Complements) ha deixat de ser prioritari per a un 70% dels consumidors, d'acord amb les últimes enquestes publicades.
En aquesta etapa de l'COVID-19, en què les compres en línia s'han incrementat de forma substancial (el 80% dels espanyols han utilitzat internet per a la compra en línia i més de el 40% dels consumidors les han incrementat respecte a l'any passat), la Moda i Complements han estat substituïts per Gastronomia, Joguines i Articles Esportius, els quals han triplicat les seves vendes en línia en comparació del mateix període de l'2019.
Encara que la despesa en Moda i Complements no és sempre una presa de decisions racional, ja que té molt a veure amb les emocions i els sentiments, la veritat és que el fet de no poder posar-se el que es compra i una certa sensació de desànim i incertesa, han fet que les vendes de Moda en línia hagin caigut un 26% en març 2020 vs març 2019. a l'abril 2020 la caiguda de l'retail tradicional (botiga física + online) ha estat de gairebé el 90%. (Dades de la patronal de el sector)
Nosaltres, com a dissenyadors i creadors de peces úniques i exclusives de Complements, a l'ésser elements accessoris, anem a remolc de la situació general de sector. Per exemple, el consum dels millennials és mesurat; aquesta generació ha patit 2 crisi i comprova que la seva estabilitat econòmica no està assegurada. I què dir dels consumidors que preveuen quedar-se sense feina!
Com a elements "positius" d'aquesta pandèmia, la nostra escala de valors i visió de món, al meu entendre, està canviant:
• Ens hem adonat que la deslocalització no sempre compensa. Això pot fer que el "Made in" recobri la seva veritable valor i significat.
• Ens estem conscienciant que l'economia ha de ser circular, sostenible. És el paradigma del "nou luxe".
• Comencem a posar en valor el creatiu, la peça única i exclusiva, diferent i original.
És, en aquests punts, on els dissenyadors i creadors de peces úniques tenim una oportunitat de creixement; partim amb avantatge ja que aquestes condicions les complim des de sempre.
Tenim l'oportunitat d'arribar a més públic objectiu a través de la compra en línia, ja que tot sembla indicar que aquesta tendència es mantindrà un cop s'obrin les botigues. Per a això hem d'invertir en mitjans i esforços, hem d'aconseguir emocionar als nostres clients tot i que no puguin "tocar" les peces, hem d'aconseguir que les desitgin. Paraules i imatges són els recursos que tenim al nostre abast per aconseguir-ho.
El nostre món està canviant. Hem de ser flexibles.